راهکارهای voip

امروزه ارتباطات تلفنی از طريق شبکه IP اهميت ويژه‌ای پيدا کرده است زيرا هزينه‌های تمام شده از اين طريق برای خدمات‌ دهنده و مشتری بسيار کاهش مي‌يابد. به همين دليل بسياری از سازمان‌ ها برای ارتباطات درون سازمانی از اين تکنولوژی استفاده مي‌کنند. عنصر سافت سوييچ که به آن Call Agent ,‌ Call Server و Call Controller نيز گفته مي‌شود مهمترين اِلمان در شبکه‌های IP Telephony است. اين عنصر عملکردی مشابه سوييچ‌های سخت‌افزاری در شبکه‌های PSTN دارد. وظيفه اصلی آن اعمال کنترل مرکزی بر روی سوييچينگ در شبکه‌های VoIP است, به طوری که ارايه کليه سرويس‌هايي که در شبکه‌های VoIP عرضه مي‌شود به عهده سافت سوييچ است. فعاليت‌های فناوران رهياب سيستم در اين حوزه به شرح ذيل است.

  • ارايه کامل‌ترين راه‌کارهای VoIP
  • يکپارچه‌سازی سيستم تلفن سازمان‌ها بر روی شبکه IP
  • اتصال به شبکه جهانی تلفن اينترنتی از طريق Carrier‌های بزرگ
  • ايجاد مراکز تلفن مبتنی بر IP-PBX و ارايه سرويس‌هاي VoIP
  • انتقال خطوط تلفنی بر روی بستر IP
  • ارتباط صوتی و تصویری بین چندین نقطه از طریق بستر IP
  • ارایه مراکز تلفن نرم افزاری و سخت افزاری

IP - Telephony

محصولات نیوراک

تکنیکی است مبنتی بر IP که امکان ایجاد یک شبکه یکپارچه متشکل از Voice و دیتا را فراهم می آورد. در این شبکه مشترکین IP - Technology دارای تمامی قابلیت های یک PBX بوده و از مزایای اضافی دیگری که پروتکل IP در اختیار قرار می دهد نیز استفاده می کنند. در ساده ترین حالت می توان این سرویس را با استفاده از شبکه اینترنت ارایه نمود برای این کار لازم است تجهیزات خاصی به صورت Gateway ارتباط لازم بین شبکه های PSTN و اینترنت را برقرار سازند. ارائه سرویس IP Technology نیاز به یک شبکه Backbone مبتنی بر IP و پهنای باند وسیع دارد.

Internet Telephony يا IP Telephony به سرويس جديدي اشاره مي‌كند كه قابليتهاي اينترنت و PSTN را با هم تركيب مي‌كند . سرويسهاي Internet Telephony انتقال بلادرنگ ترافيك صوتي را روي زيرساخت اينترنت (IP) كه در همه جا موجود است ممكن مي‌سازد و نيز با زيرساخت PSTN نيز يكپارچه مي‌شود يكپارچه سازي ترافيك صوت و داده روي يك شبكه IP را مي‌توان تغييري بزرگ در ارتباطات خواند. اهداف كلي شبكه IP Telephony عبارتند از فراهم‌كردن سرويس IP Telephony به صورت انتها به انتها، استفاده از شبكه IP به عنوان مسير اصلي ترافيك صوتي و شبكه PSTN به عنوان مسير دوم ترافيك صوتي، پايين آمدن هزينه‌ها و در عين حال بالا بردن انعطاف‌پذيري و قابليت‌ها و امكان استفاده از كاربردهاي جديد، با اينكه IP Telephony بيشتر روي ارتباطات تلفني صوت تاكيد دارد ولي همچنين مي‌تواند براي ترافيك غير صوتي نيز بكار رود به عنوان مثال فاكس و داده‌هاي چند رسانه‌اي.

اجزای IP -Telephony در سازمانها

  1. تجهيزات انتهايي IP Telephony : اين تجهيزات شامل انواع وسيله‌هايي كه فراخواني IP Telephony را پشتيباني مي‌كند مي‌باشد از قبيل IP Phoneها، برنامه‌هاي كاربردي كه روي سيستم‌هاي PC كاربران نصب مي‌شود و توسط Speaker و ميكروفن كاربر را قادر مي‌سازد از طريق IP Telephony گفتگوي تلفني انجام دهد. معمولا IP Phoneها سرويسهايي نظير دفترچه تلفن و امكان جستجو در آن و دسترسي به اينترنت را دارند. اين سرويسها از طريق Proxy Server در دسترس تجهيزات IP Phone قرار داده مي‌شوند. به هر کدام از اين تجهيزات يک IP تخصيص داده ميشود و از طريق ‌پيکربندي IP PBX اين IP به شماره‌اي نگاشت مي‌شود.
  2. Call Processing manager (IP PBX) : اين سرور كنترل فراخواني، و مديريت پيكر‌بندي تجهيزات IP Telephony را انجام مي‌دهد. به اين سرور IP PBX نيز مي‌گويند. اين تجهيزات عمليات مورد نياز براي راه‌اندازي اتوماتيك تجهيزات انتهايي IP Telephony ، تنظيمات اوليه مورد نياز براي فراخواني‌ها و مسيريابي فراخواني‌ها را از شبكه به ديگر تجهيزات صوتي از قبيل Gatewayهاي صوتي و سيستم پست صوتي انجام مي‌دهند.
  3. سيستم پست صوتي: اين نوع وسيله امكان ذخيره‌سازي نامه صوتي مبتني بر IP را فراهم مي‌كند.
  4. Gateway صوتي: يك كلمه عمومي براي gatewayهايي است كه سرويسهاي صوتي نظير ويژگيهاي مورد نياز براي دسترسي PSTN ، مسيريابي بسته‌هاي IP ، پشتيبان پردازش فراخوان‌ها و سرويسهاي صوتي را داراست. اين دستگاه امكان دسترسي به سيستم صوتي سنتي براي فراخوان‌هاي محلي و جايگزين شبكه عمومي IP در زمان خرابي آن را فراهم مي‌كند. پشتيبان پردازش فراخواني به gateway صوتي اين امكان را مي‌دهد كه اگر پردازش فراخوانها به هر دليلي از كار بيافتد جايگزين آن شود. معمولا Gatewayهاي صوتي تنها بعضي از قابليتهاي پردازش فراخوانهاي اصلي را پشتيباني مي‌كند.

آدرس دهی IP

هر وسيله انتهايي IP Telephony به يك IP نياز دارد و در كنار آن به اطلاعات مربوط به IP نظير Subnet Musk ، Gateway پيش‌فرض و ... نياز دارد. اين اطلاعات را مي‌توان به طور ايستا روي IP Phoneها و ديگر تجهيزات انتهايي IP Telephony نظير IP Phoneهاي نرم‌افزاري پيكربندي نمود و يا اينكه توسط پروتكل DHCP به طور پويا پيكربندي شوند.

طراحی IP -Telephony برای سازمانهای کوچک

اين گونه سازمانها داراي كاربران كمي هستند و سازمان ممكن است شعبه يا شعبه‌هايي داشته باشد. با توجه به تعداد معدود كاربران سازمان بهتر است IP Telephony به روش متمركز پياده‌سازي گردد .زيرا از طرفي صرفه‌جويي زيادي در هزينه و كادر متخصص مي‌شود از طرف ديگر به علت تعداد كم كاربران مشكل دردسترس‌پذيري نيز بوجود نمي‌آيد.در اين صورت سازمان داراي يك سايت مركزي است. به علاوه براي برقراري ارتباط بين شعبه‌ها و سايت مركزي بايد از شبكه عمومي IP استفاده شود. مسائلي چون امنيت، مديريت و پشتيباني نيز در آن لحاظ شده است. شكل زير طرح IP Telephony سايت مركزي را نشان مي‌دهد.

ویپ گیت وی

برخی از امکانات و مزایای استفاده از شبکه IP Telephony به شرح زیر می باشد:

  • کاهش هزینه مکالمات
  • استفاده بهینه از پهنای باند و کانال های انتقال
  • کاهش هزینه نگهداری سیستم ها
  • قابلیت استفاده برای تمام رسانه ها شامل صوت , تصویر ,و دیتا
  • قابلیت افزایش ظرفیت با هزینه کم
  • امکان برقراری ارتباط بین مشترکین تلفنی و کامپیوتر
  • ترکیب کلیه سرویس هایی مثل voice mail, E-mail و یکپارچه نمودن سرویس ها
  • ارائه سرویس کنفرانس های چند جانبه

امروزه اجرای سیستم IP-Telephony برای سازمانهایی که دارای شماره های داخلی هستند و همچنین دارای بستر شبکه IP مناسب هستند بسیار مقرون به صرفه می باشد به این دلیل که می توانند با ایجاد IP-Telephony تحت بستر IP تلفن داخلی درون سازمانی خود را با کیفیت عالی و خوب در اختیار کاربران قرار دهند و علاوه بر آن از سرویسهای این سیستم همچون ویدئو کنفرانس , آموزش و غیره ... در کنار استفاده از سیستم شبکه داخلی و اینترنت استفاده نمایند.